egy webfejlesztő webblogja

Ma úgy gondoltam, hogy kipróbálom milyen az új Ubuntu és milyen a Unity. VirtualBox-ban telepítettem, mert csak 1 gép van jelenleg nálam (ritkaság) és ugyanezen a gépen végzek munkát is amiért fizetnek, tehát kell vigyázzak.

Telepítés

A telepítés egyszerűen nagyon jól ki van gondolva és nagyon egyszerű, az előző kiadásokban is jó volt ez, de itt tényleg úgy érzem, hogy elérte azt a pontot ahol már sokat nem lehet rajta javítani. Nagyon könnyű beállítani az opciókat és gyors is, mivel telepítés közben kérdi meg tőlem a dolgokat, amikor nem lenne amúgy se jobb dolgom mint bámulni a progress bart. Ha pontozni kellene ezt akkor 10/10-et adnék.

Unity

Amennyire tetszett a telepítés annyira negatív érzések merültek fel a Unityval kapcsolatban. Ki akartam próbálni a Unityt, hogy lássam milyen használat közben, láttam videókat, azok nem tetszettek, de tapasztalatból tudom, hogy azok nem mindig tükrözik a valóságot.

Mikor először jelentkeztem be, kaptam egy üzenetet hogy nem megfelelő a hardwareem ezért nem kapok Unityt, rakjak fel egy drivert és majd válasszam ki loginoláskor. Ez több oknál fogva is felháborító volt számomra:

– a Unity egy pár animáció meg árnyékon kívül nem szolgáltat olyasmit aminek szüksége lenne hardwarees gyorsításra

– létezik “2D”-s Unity változat, ami Qt-t használ

– megpróbálhatta volna a rendszer megnézni, hogy létezik-e zárt driver, mert legyünk őszinték ez a leggyakoribb eset

Ezek után feltelítettem a VirtualBox driverjeit, és ellenőriztem glxinfo-val, hogy van-e direct rendering. Most következett az egészben a tragikus fordulópont: nem tudtam sehogy se Unity-ra váltani.

Ha az “Ubuntu” opciót választottam ki, akkor ugyanazt kaptam mint az “Ubuntu Classic”-el.

Végignéztem az összes konfigurációs beállítást és sehol semmi erről.

Felmentem a Frenodera és megkérdeztem, hogy mi a teendő. Kiderült, hogy:

– a Unity nem megy VirtualBox alatt nem elégséges a VirtualBoxos videókártya, ami igenis ad alap hardwarees gyorsítást

– a Unity 2D nincs alapból feltelepítve

Az utóbbi után különösen fogtam a fejemet, remélem, hogy ez csak a tesztelés miatt felejtették betenni mert máskülönben eléggé ellentmond önmagának a Canonical. Szerintem ezen a téren még rengeteg munka van, szerintem nem kellene a Unityt használhatónak titulálni amíg ilyen kellemetlen problémák vannak, a szomorú ebben az, hogy ennyi erővel be tehették volna a Unity 2Dt alapból és probléma megoldva. Nekem a jelenlegi megoldás azért nem tetszik mert ha 2 felhasználó feltelepíti ugyanazt a rendszert, teljesen mást kapnak, fontos a konzisztencia.

Maga a Unity nem egy rossz elv, csak a kivitelezése nem eléggé csiszolt, a felső panel túl sok minden akar egy időben lenni, néha ablak címsor, néha global menü, néha címsor ablakgombokkal meg global menüvel. Szerintem ezt az elvet el kellene egy az egyben dobni, túl sok minden változik és még a hellyel is spórolnak, ami nem rossz dolog, viszont ebben az esetben nagyon könnyű mellé kattintani.

Az applications egy plusz ikon… én értem, hogy azért mert hozzá lehet adni a Unity panelhez de ez így akkor is fúrcsa. Ami még furcsa számomra, hogy a search dobozok böhöm nagyok, szemüveget viselek, de ez még nekem is túlzás.

Az ikonok megint mindenütt gigantikusak és nem kaptam meg az opciót arra, hogy ezeket lekicsinyítsem illetve nem kaptam egyáltalán meg a Unity opciókat, csak egyet, de az nem volt számomra hasznos. Úgy néz ki, hogy a Canonical jobb click gyűlölő, ugyanis a Unity paneleken ez szinte teljesen használhatatlan, ez gondolom azért van, mert az érintőképernyőseket akarjak támogatni, viszont, akkor nem értem, hogy a felső panelnél miért tettek mindent egymás mellé.

Lehet, hogy a legtöbb problémám abból fakad, hogy a Qt-os Unity-t használtam és mivel nem kaptam beállításokat, így inkább nem nézem tovább a Unityt.

Következtetés

A Unity mint ötlet nem rossz, de még nincs olyan állapotban, hogy ezt alapértelmezett környezetként kiadni az Ubuntu 11.04-essel. Gondolom, hogy ennek inkább politikai(GNOME Shell) okai vannak és nem a felhasználói élmény volt itt az ok. Ahogy látom egyhamar nem fogok AWN-ről váltani, úgyhogy a következő részben megnézem, hogy az új Ubuntu mennyire maradt kompatibilis az AWN-nel.

Hozzászólások: "Ubuntu 11.4 Beta 2 – Telepítés és Unity" (2)

  1. Helló!

    Én is Unity 2D-t használok (kénytelen vagyok), és, hogy őszinte legyek, én sem értem, miért kell egyszerre két felületet fejleszteni, a Compiz egy Qt+QML kombóval kiváltható lenne.
    Amúgy eléggé stabil, gyors, csak a testreszabhatóság hiánya… De a Unity-hez képest kb. fél éves lemaradásban van, rengeteget kell még fejlődnie, talán emiatt nem is került be az alaptelepítésbe.

    • Szia.

      Ez kegyetlenül rossz megoldás fejlesztési szemszögből, irdatlan mennyiségű kód duplikációt fog eredményezni.

      Nem értem miért nem lehetett külön választani a logikát a rendering motortól és váltogatni a motort.

      Azt meg végképp nem értem, hogy miért nem a grafikus gyorsító nélküli megoldást fejlesztették ki előbb és utána a csillogó változatot.

      Így nekem az jön le, hogy egy pár árnyék miatt muszáj volt ezt így megcsinálni.

      Ahogy láttam a 3Ds változatnak már vannak némi beállításai de eléggé korlátozottak.

      Mondjuk valszeg idő közben ezeket a problémákat megoldják, de akkor nem értem miért az Unity lett az alapértelmezett környezet.

Vélemény, hozzászólás?

Címkefelhő

